Lukitukset saa nyt tilata vain 15 yritykseltä Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla

Lukkojen asentaminen, sarjoittaminen ja muut niin sanotut turvasuojaustehtävät on täytynyt vuoden 2019 tammikuusta lähtien hankkia vain luvan saaneilta yrityksiltä.
03.06.2019

Turvasuojaustehtävät muuttuivat luvanvaraisiksi, kun laki yksityisistä turvallisuuspalveluista uudistui vuoden 2017 alussa. Lakiuudistukseen liittyvä siirtymäkausi päättyi viime vuoden lopussa, ja sen jälkeen taloyhtiöiden on täytynyt hankkia palvelunsa vain luvan saaneilta yrityksiltä.

”Muutos koskee ansiotarkoituksessa tapahtuvaa ja toimeksiantoon perustuvaa turvasuojaustoimintaa, kuten esimerkiksi lukkojen asentamista ja sarjoittamista tai lukitusjärjestelmien ja murtohälytysjärjestelmien asentamista tai korjaamista”, sanoo Kiinteistöliiton vanhempi lakimies Kaisu Terkki.

Alalla toimivien yritysten tulee hakea turvallisuusalan elinkeinolupaa. Turvasuojaukseen liittyviä töitä tilatessaan taloyhtiön kannattaa varmistaa poliisin ylläpitämästä rekisteristä, että palveluntarjoajalla on lain edellyttämä lupa. Rekisteri löytyy poliisin verkkosivuilta.

Lista turvallisuusalan elinkeinoluvan saaneista Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan yrityksistä löytyy yhdistyksen jäsentiedotteesta. Luvan saaneita yrityksiä on yhteensä 15.

Taustalla huoli turvasuojaustoiminnan rikollisyhteyksistä

Taloyhtiöillä on edelleen mahdollisuus tehdä turvasuojaustehtäviä myös omin voimin tai teettää niitä esimerkiksi isännöitsijätoimistolla.

”Yhtiö voi edelleen tilata esimerkiksi huoltoyhtiöltä erilaisia lukitukseen liittyviä toimenpiteitä, kuten lukkojen korjausta ja asennusta sekä avainten ohjelmointia, mutta huoltoyhtiön tulee omalta osaltaan hoitaa lain edellyttämät lupa-asiat kuntoon ennen siirtymäkauden päättymistä”, Terkki toteaa.

Uudistuksen taustalla on asumisturvallisuuden parantaminen. Luvanvaraisuuden avulla voidaan valvoa niitä turvallisuusalan tehtäviä, joissa hankittua tietoa ja taitoa voisi käyttää rikollisessa mielessä hyödykseen.

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle