Salamatkustavasta luteesta taloyhtiön luvaton asukas

Ludeongelma on kasvussa myös Vaasassa, Kokkolassa ja Mustasaaressa. Torjuntatoimet on syytä ottaa taloyhtiön kontrolliin, jotta ongelman leviäminen muihin huoneistoihin voidaan estää. Lopullinen vastuu kustannuksista voidaan selvittää jälkikäteen.
19.06.2019

Salamatkustavasta luteesta taloyhtiön luvaton asukas

Kesäaikaan reissatessa saattaa matkalaukun mukana tulla kotiin myös epämiellyttäviä salamatkustajia, luteita. Luteiden torjunnassa huolellisuus matkatavaroiden kanssa on avainasemassa. Jos tuholaiset pääsevät matkatavaroiden mukana reissukohteesta kotiin, asukkaan on heti ilmoitettava asiasta taloyhtiölle. Taloyhtiön puolestaan on tärkeää ryhtyä välittömästi torjuntatoimiin.

Matkailijan kannattaa heti matkakohteeseen saapuessa tarkastaa hotellihuone luteiden varalta. Jos huoneessa on merkkejä luteista, kuten mustia ulostepilkkuja sängyn alapuolella tai sängynjaloissa, havainnoista kannattaa ilmoittaa hotellin vastaanottoon ja pyytää vaihtoa toiseen huoneeseen.

”Vaikka huoneessa ei olisikaan merkkejä luteista, ennen kotimatkaa on hyvä tarkastaa matkalaukun saumat ja sisukset. Kotona voi varmuuden vuoksi laittaa matkalaukut pariksi tunniksi 70-80-asteiseen saunaan”, neuvoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Jos varotoimista huolimatta lude pääsee kotiin, on asiasta ilmoitettava välittömästi isännöitsijälle tai taloyhtiön hallitukselle.

”Luteiden torjunta muuttuu vaikeammaksi ja kalliimmaksi, mitä pidempään niille antaa aikaa levitä huoneistosta toiseen”, Pynnönen varoittaa.

Vaasan, Kokkolan ja Mustasaaren virkamiesten vinkit ludetapauksiin löydät yhdistyksen jäsentiedotteesta.

Taloyhtiön kannattaa huolehtia tuholaistorjunnasta

Asunto-osakeyhtiölain mukaan osakkeenomistaja on lähtökohtaisesti vastuussa huoneistonsa sisäisestä kunnossapidosta, kun taas taloyhtiö on vastuussa rakenteista, eristeistä sekä yleisistä perusjärjestelmistä, kuten ilmanvaihto- ja viemärijärjestelmien kunnossapidosta. Näin ollen osakas on lähtökohtaisesti päävastuussa luteiden hävittämisestä, jos luteet ovat kulkeutuneet huoneistoon hänen mukanaan esimerkiksi ulkomaanreissulta matkalaukussa.

Taloyhtiön kannattaa kuitenkin olla mukana huolehtimassa asianmukaisen tuholaismyrkytyksen tilaamisesta viivytyksettä ennen kuin luteet leviävät esimerkiksi ilmanvaihtojärjestelmän kautta muihin huoneistoihin. Nopean toiminnan avulla voidaan välttää luteiden leviämisen aiheuttamat laajemmat torjuntatoimenpiteet.

Pynnösen mielestä lopullinen vastuu yksittäiseen huoneistoon rajautuvan ludeongelman torjumiskustannuksista on punnittava tapauskohtaisesti.

”Esimerkiksi tilanteissa, joissa asukas on laiminlyönyt luteiden torjuntaan liittyviä torjuntaohjeita tai estänyt torjuntatoimet, voidaan asukkaan vastuuta torjuntakustannuksista pitää selvänä”, Pynnönen sanoo.

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle