Taloyhtiön paloturvallisuus on yhteinen asia – Yhdistyksen alueella 48 asuntotulipaloa vuonna 2018

Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys suosittelee säännöllistä ilmanvaihtojärjestelmien puhdistusta ja kehottaa turvautumaan ammattilaisten apuun sähkö- ja tulitöissä.
09.07.2019

Viime vuonna suomalaisissa kodeissa syttyi 2921 tulipaloa, joissa kuoli 58 ihmistä. Toimivalla palovaroittimella olisi voitu estää monta kuolemaa. Pelkästään taloyhtiöiden tulipaloissa palokuntaa tarvittiin 24 kertaa Pohjanmaalla ja 24 kertaa Keski-Pohjanmaalla. Tarkempi lista näiden tulipalojen syttymissyistä yhdistyksen jäsentiedotteessa.

Asukkaat voivat tarvita apua

”Sisäasiainministeriön asetuksen mukaan palovaroittimen hankinnasta ja toimintakunnosta vastaa asunnon haltija eli asukas. Kaikki asukkaat eivät kuitenkaan välttämättä kykene huolehtimaan siitä, että asunnossa on toimiva palovaroitin”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Kiinteistöliitto suositteleekin, että taloyhtiö tarjoaa osakkaille apuaan esimerkiksi palovaroittimien paristojen vaihtamiseen. Paristojen lisäksi myös vanhat palovaroittimet on syytä vaihtaa säännöllisesti uusiin, sillä vuosien ajan rasvaa ja pölyä kerännyt varoitin ei välttämättä enää toimi, vaikka paristo olisikin vaihdettu.

”Taloyhtiön kannattaa harkita palovaroittimien hankkimista asukkaitten puolesta. Taloyhtiö voisi myös muistuttaa osakkaita pattereiden vaihtamisesta vaikkapa toimittamalla uudet patterit huoneistoon ja kertomalla samalla, että tarvittaessa saatavilla on myös apua pattereiden vaihtamiseen”, Pynnönen neuvoo.

Arkiset valinnat ratkaisevat

Taloyhtiön paloturvallisuus muodostuu yksittäisten osakkaiden ja asukkaiden arkisista valinnoista ja tietotaidosta.

”Taloyhtiössä asuva ei voi ajatella, että paloturvallisuus kuuluu kokonaisuudessaan taloyhtiön vastuulle. Nykyisin taloyhtiöissä ei myöskään valita turvallisuusvastaavia, joiden tehtävänä olisi huolehtia turvallisuuteen liittyvistä asioista, vaan turvallisuus on kaikkien asukkaiden yhteinen asia”, Pynnönen toteaa.

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle