Antalet bostadsinbrott ökade i Österbotten och Mellersta Österbotten med 50 procent på ett år

Från år 2017 till år 2018 skedde en betydande förändring i antalet bostadsinbrott. Bostadsinbrott kan emellertid förebyggas genom några enkla medel.
30.07.2019

I Österbotten och Mellersta Österbotten gjordes år 2017 sammanlagt 83 bostadsinbrott. Av dessa skedde 37 under sommarmånaderna (maj-augusti). Detta innebär att det under dessa månader gjordes cirka 9 bostadsinbrott per månad, då antalet inbrott under årets övriga månader var ungefär 6 per månad.

År 2018 ökade bostadsinbrotten enormt i Österbotten och Mellersta Österbotten. Antalet inbrott var hela 124 flera, det vill säga nästan 50 procent, än under föregående år. Av dessa inbrott skedde hela 58 under sommarmånaderna (maj-augusti). Under sommarmånaderna gjordes således redan ungefär 15 bostadsinbrott per månad, då antalet under andra månader var cirka 8 per månad.

Bostadsinbrott allt vanligare i semestertider

Den länge efterlängtade semesterperioden är redan långt hunnen. Enligt polisen kan man i semestertider, då bostäder står tomma, se en tydlig ökning i brottsstatistiken. Tips för att förebygga bostadsinbrott hittar du i föreningens medlemsmeddelande.

Vem ansvarar?

Om ditt hem trots allt blir utsatt för inbrott, svarar husbolaget för söndrade dörrar och fönster. Däremot är det aktieägaren som ansvarar för skador på lösöre inne i lägenheten.

”Därför är det ytterst viktigt att invånaren sköter om sin försäkring”, påminner Fastighetsförbundets biträdande chefsjurist Kristel Pynnönen.

Det lönar sig att ta foton av värdefullt lösöre i hemmet som bevismaterial för den händelse att ett inbrott skulle ske.

”Med hjälp av fotona kan man specificera för försäkringsbolaget vilken egendom inbrottstjuvarna har tagit”, berättar Pynnönen.