Grannen skaffar elbil – många bostadsaktiebolag överväger nu laddstationer

Elbilar har blivit allt vanligare och många bostadsaktiebolag diskuterar nu laddningspunkter. Bostadsaktiebolagen regleras även av en ny lag som i vissa lägen förutsätter bolagen att skaffa laddningsberedskap. LokalTapiola sammanställde vanliga frågor och svar om ämnet.
19.07.2021

Grannen skaffar elbil – många bostadsaktiebolag överväger nu laddstationer

På våren kommer många bostadsaktiebolag eventuellt att diskutera laddningsstationer för elbilar. Under bolagsstämman eller beredningen av stämman kan en boende meddela att hen vill skaffa en laddningspunkt eller så dyker ämnet upp i samband med stora renoveringar i bostadsaktiebolaget.

- Vi får frågor från allt fler bostadsaktiebolag. Det här beror egentligen på tre orsaker. Den främsta orsaken är förstås att det blir allt vanligare med eldriven trafik även i Finland. Även den nya lagen som gäller bostadsaktiebolag och statens stöd för anskaffning av ett system för laddning har fått många att ta reda på mer om saken, säger verkställande direktör Tommi Saarela vid företaget Plugit Finland som levererar laddningslösningar.

- Antalet helt eldrivna bilar och särskilt laddhybrider ökar ständigt och man ser allt fler elbilar i trafiken. För många är möjligheten att ladda hemma ett villkor för att skaffa elbil och därmed tror jag att man kommer att diskutera ämnet ännu mer under de närmaste åren. Intresset för att ta sig fram miljövänligt är allt större, utbudet laddbara bilar ökar och många väljer att importera begagnade laddbara bilar från utlandet, säger Tapani Alaviiri som är direktör med ansvar för biltjänster och trafiksäkerhet vid LokalTapiola.

Enligt Autoalan Tiedotuskeskus fanns det dryga 9 500 helt eldrivna bilar och cirka 46 000 laddhybrider i trafiken i Finland i slutet av förra året. Vad gäller förstaregistrerade bilar så steg andelen laddbara bilar till 18 procent förra året, varav majoriteten var hybrider.

Läs hela artikeln i föreningens medlemsmeddelande.