Sähköautojen latauspisteitä pyritään rakentamaan yhä vilkkaammin

Taloyhtiöiden korjausrakentaminen on kääntymässä uudelleen kasvuun, arvioi Kiinteistöliitto tuoreen Korjausrakentamisbarometrinsä perusteella. Yhtenä vauhdittajana hankkeissa ovat sähköautojen latauspisteiden rakentamiset, jotka ovat edelleen tuntuvasti yleistymässä taloyhtiöissä. Barometrin vastaukset kerättiin lokakuun ensimmäisellä puoliskolla, ja vastauksia kertyi kaikkiaan runsaalta 3100 taloyhtiöiden edustajalta.
22.11.2021

Sähköautojen latauspisteitä pyritään rakentamaan yhä vilkkaammin

Koko Suomessa vastanneista 27 prosenttia arvioi taloyhtiönsä korjausrakentamisen kasvavan kuluvana vuonna, kun taas 30 prosenttia odottaa korjaamisen supistuvan yhtiössään viime vuoteen verrattuna. Sen sijaan vuodelle 2022 on näköpiirissä tuntuvaa kasvua, ja kasvua ennakoivien taloyhtiöiden osuus on noussut korkeimmilleen pitkään aikaan.

”Taloyhtiöiden aktiivisuuden kasvua tukevat korona-ajan lykkäämien hankkeiden lisäksi monet muutkin tekijät, esimerkiksi sähköautojen latausjärjestelmäinvestoinnit sekä energia- ja lämmitysjärjestelmien kehittämistarpeet”, kommentoi tuloksia Kiinteistöliiton pääekonomisti Jukka Kero.

Taloyhtiöiden tarjouspyyntöjen määrissä ja tarjousten saamisessa ei ollut suurta muutosta edellisvuoteen. Paikoitellen on kuitenkin markkinoilla pullonkauloja, ja pienten yhtiöiden pitää tehdä paljon töitä saadakseen tarjouksia. Lokakuun ensimmäisellä puoliskolla oli vastaajien yhtiöissä viime syksyyn verrattuna kasvua toteutus- ja suunnitteluvaiheen kohdalla. Myös hankesuunnittelua oli paljon liikkeellä.

Korjausrakentamisbarometrin vastaajista joka toisella on kuluvana vuonna korjaushankkeen jokin vaihe menossa taloyhtiössään. Toteutusvaiheessa olevien yhtiöiden osuus oli nyt 28 prosenttia.

Lue koko juttu Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäsentiedotteesta.