Taloyhtiöiden yhtiöjärjestyksissä vanhentuneita määräyksiä

Yhtiöjärjestys on taloyhtiön oma laki, jota noudatetaan yhtiön hallinnossa asunto-osakeyhtiölain ohella. Yhtiöjärjestys laaditaan perustamisvaiheessa, ja sitä voidaan myöhemmin päivittää. Usein päivittäminen kuitenkin unohtuu, mikä voi johtaa siihen, että yhtiöjärjestyksessä on jopa lainvastaisia määräyksiä. Uusi Taloyhtiön yhtiöjärjestys – Ohjeet ja mallit -kirja (Kiinteistömedia Oy) kertoo, millaisia määräyksiä nykylain mukainen yhtiöjärjestys voi pitää sisällään.
02.08.2021

Taloyhtiöiden yhtiöjärjestyksissä vanhentuneita määräyksiä

Monella taloyhtiöllä vanhan lain aikainen yhtiöjärjestys

Taloyhtiöllä on asunto-osakeyhtiölain mukaan oltava yhtiöjärjestys, mutta laki ei aseta vaatimuksia yhtiöjärjestysten päivittämiselle esimerkiksi lakimuutosten vuoksi. Jos yhtiöjärjestyksessä on aiempien lakien aikaisia määräyksiä, jotka ovat nykylain vastaisia, niitä ei yksinkertaisesti noudateta. Niiden asemesta noudatetaan nykyisen lain määräyksiä.

”Yllättävän paljon taloyhtiöillä on aiemman lain aikaisia yhtiöjärjestyksiä. Vanhimmat alkuperäissisältöiset yhtiöjärjestykset, joihin itse olen törmännyt, ovat olleet 1960-luvulta. Sen jälkeenhän itse asunto-osakeyhtiölakikin on ehtinyt uudistua jo kahdesti”, kertoo Annika Kemppinen, joka työskentelee asianajajana Asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanerva Oy:ssä.

Kemppinen on juuri kirjoittanut yhdessä Marina Furuhjelmin ja Mia Pujalsin kanssa kirjan Taloyhtiön yhtiöjärjestys – Ohjeet ja mallit (Kiinteistömedia Oy). Kirjassa kerrotaan, millaisia määräyksiä asunto-osakeyhtiölain mukainen yhtiöjärjestys voi pitää sisällään ja missä tapauksissa yhtiöjärjestyksen vanhentuneet määräykset on päivitettävä.

Lue koko juttu yhdistyksen jäsentiedotteesta.