Yli 30 000 jäsentaloa Kiinteistöliitossa – tiedolle on tarvetta taloyhtiöissä!

Kiinteistöliiton jäsenmäärä ylitti tällä viikolla 30 000, kun Kulosaaressa sijaitseva asunto-osakeyhtiö Helsingin Kyöstinkuja 8 liittyi Kiinteistöliitto Uusimaan jäseneksi. Kiinteistöliiton jäsenmäärä on kasvanut tasaisesti noin tuhannen jäsentalon vuosittaista liittymistahtia jo vuodesta 2007 lähtien. Kiinteistöliittoon kuuluvalla Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksellä on yli 630 jäsentaloa Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueella.
26.03.2021

Yli 30 000 jäsentaloa Kiinteistöliitossa – tiedolle on tarvetta taloyhtiöissä!

Kiinteistöliiton jäsenistä 95 prosenttia on asunto-osakeyhtiöitä eli tavallisia taloyhtiöitä. Lisäksi jäseninä on kiinteistöosakeyhtiöitä, vuokrataloyhteisöjä sekä jonkin verran muita tahoja. Suomessa on kaikkiaan noin 90 000 asunto-osakeyhtiötä. Taloyhtiö kuuluu Kiinteistöliittoon, kun se on liittynyt jäseneksi liiton alueelliseen yhdistykseen.

”Taloyhtiöissä on tarvetta tiedolle, ja tämä korostuu kiinteistön tullessa peruskorjausikään sekä maailman muuttuessa. Lainsäädännön muutokset, tekninen kehitys ja digitalisaatio, talojen ja asukkaiden ikääntyminen sekä palvelujen kehitys tuovat tarvetta taloyhtiöissä päivittää omaa osaamista ja tietoja. Tässä tietojen tuottamisessa taloyhtiöille Kiinteistöliitto jäsenyhdistyksineen tekee tärkeää työtä. Hyvästä onnistumisesta kertovat jäsenmäärän jatkuva kasvu sekä korkea jäsentyytyväisyys. Jäsentalojen puheenjohtajista huimat 96 prosenttia kertoo olevansa valmiita suosittelemaan jäsenyyttä”, sanoo Kiinteistöliiton yhteysjohtaja Timo Tossavainen.

Neuvontaa ja koulutusta Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan jäsentaloyhtiöille

Kuulumalla Pohjanmaan Kiinteistöyhdistykseen taloyhtiöiden puheenjohtajat, hallitukset ja isännöitsijät saavat käyttöönsä kattavat jäsenpalvelut ja tietolähteet. Maksuton asunto-osakeyhtiölakiin ja muihin lakiasioihin, korjausrakentamiseen sekä talous- ja veroasioihin liittyvä neuvonta auttavat taloyhtiöitä hoitamaan hyvin asuintalon asiat. Jäsentalojen edustajat pääsevät myös maksutta osallistumaan koulutustilaisuuksiin, joita on näin korona-aikana tarjolla webinaareina.

Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäsenet pitivät viimeisimmän jäsenkyselyn mukaan alueellisia koulutuksia ja neuvontapalveluita yhdistyksen tärkeimpinä palveluina. Kokoontumisrajoitusten vuoksi kokonaan verkkoon siirretyt kiinteistöillat ovat keränneet poikkeustilanteesta huolimatta mukavasti osallistujia, ja etäosallistumisen mahdollisuutta on jäsentaloyhtiöiden edustajien puolesta kiitelty. Koulutusväylät eivät rajoitu yksin webinaareihin: noin kerran kuussa ilmestyvässä, osittain kaksikielisessä jäsentiedotteessa julkaistaan yksinoikeudella paikallisista taloyhtiönäkökulmista kirjoitettuja tutkivia juttuja, joita ei löydä mistään muista julkaisuista. Yhdistyksen Facebook-sivuilla nostetaan myös säännöllisesti esiin ajankohtaisia ja hyödyllisiä juttuja eri aihepiireistä. Myös asiantuntevaa Kiinteistölehteä pidetään tärkeänä jäsenpalveluna.

Tarve kiinteistönpitoon liittyvälle neuvonnalle ja koulutukselle kasvaa, sillä suuri määrä suomalaisia asunto-osakeyhtiöitä käy myös Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla lähivuosina läpi mittavia korjaushankkeita, joiden luotsaamiseen taloyhtiöiden vastuuhenkilöt kaipaavat asiantuntevaa apua.