ARA jakaa taloyhtiöille tuntuvia korjausavustuksia – latausinfra-avustukset viedään käsistä

Vuonna 2020 ARA:n korjaus- ja energia-avustuksia myönnettiin maanlaajuisesti eri kohteisiin kaiken kaikkiaan yhteensä 54 miljoonaa euroa. Sähköautojen latauspisteiden rakentamista on käsitelty paljon julkisessa keskustelussa, mutta viime vuonna vain harva pohjalaistaloyhtiö ehti hakemaan ARA:n tarjoamaa latausinfra-avustusta ennen määrärahojen loppumista. Määrärahat ovat loppumassa myös tältä vuodelta, mutta hakemus kannattaa silti jättää jonoon. Vammaisten ja ikäihmisten asuntojen korjaamiseen myönnettiin Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla tukia mukavasti noin 124 000 euroa.
09.06.2021

Pohjalaismaakunnissa ollaan vasta heräilemässä latausinfrahankkeisiin

ARA myöntää avustuksia sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin. Avustuksella edistetään sähköautojen kotilatausmahdollisuuksien yleistymistä ja siten sähköautokannan kasvua kansallisen ilmasto- ja energiastrategian tavoitteiden mukaisesti. Viime vuonna latausinfra-avustuksia myönnettiin lähinnä pääkaupunkiseudun taloyhtiöihin - pohjalaistaloyhtiöistä vain harva ehti innostua ajoissa hakemuksen tekoon.

ARA:lle saapuneiden hakemusten määrä kasvoi loppuvuodesta merkittävästi, ja osa taloyhtiöistä jäi vaille tukea määrärahojen loputtua. ARA:n mukaan tämänkin vuoden määrärahat on jo käytännössä käytetty. Hakemuksia voi kuitenkin edelleen jättää normaalisti, ne otetaan mahdollisen lisämäärärahan turvin saapumisjärjestyksessä käsittelyyn myöhemmin.

Lue koko juttu Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäsentiedotteesta.