Asuminen on mukavaa, kun ilmanvaihto toimii

Huomaamattomasti mutta luotettavasti toimiva ilmanvaihto on asukkaiden näkökulmasta miellyttävä. Hyvä ilmanvaihto mukautuu asukkaiden erilaisiin tarpeisiin perheen koon, työaikojen ja muiden elintapojen mukaan. Asuntokohtainen ilmanvaihdon säätömahdollisuus tuo myös kustannussäästöjä.
19.11.2021

Asuminen on mukavaa, kun ilmanvaihto toimii

“Asukkaiden määrä asunnossa voi vaihdella vaikkapa vuorokauden tai vuodenajan mukaan. Ilmanvaihdolle vaihteleva henkilökuormitus tuo erilaisia asuntokohtaisia vaatimuksia. Ihmisten yhä yksilöllisempi elämänrytmi ja vakioaikataulun mukaan toimiva ilmanvaihto eivät ole paras yhdistelmä.  Huoneistokohtainen, parhaimmassa tapauksessa kosteus- ja hiilidioksidianturein varustettu ilmanvaihto taas pystyy vastaamaan asukkaiden vaihteleviin tarpeisiin”, muistuttaa asiantuntija Päivi Suur-Uski valtion kestävän kehityksen yhtiöstä Motivasta.

Ilmanvaihto vaatii huolto- ja säätötoimia

Ilmanvaihtoa on säädettävä vuodenaikojen vaihtelun mukaisesti. Kuuman kesän ja kylmän talven asetukset eivät voi olla samat. Lisäksi erilaisilla ilmanvaihtojärjestelmillä säätö- ja huoltotoimet ovat erilaisia, ja ne voi tarkistaa  ilmanvaihtojärjestelmän käyttöohjeesta.

Painovoimaisessa ilmanvaihdossa ja koneellisella poistolla täydennetyissä ratkaisuissa pärjätään säätämällä tulo- ja korvausilmaventtiileitä vuodenajan tarpeiden mukaisesti. Jos venttiileissä on käytössä suodattimia, niin nekin on puhdistettava tai vaihdettava säännöllisesti. Sen sijaan poistoilmaventtiilien asetusta ei saa muuttaa koneellisen poiston ratkaisuissa, mutta venttiilien puhdistus on silti tarpeen. Kokonaan koneellisissa ratkaisuissa ei saa muutella tulo- eikä poistoilmaventtiileiden asetuksia, mutta venttiilien ja suodattimien puhdistuksesta on huolehdittava.

“Kausityöt ilmanvaihdon eri ratkaisuissa ovat erilaisia, ja siksi erityisesti taloyhtiöissä on tärkeää, että asukkaita säännöllisesti muistutetaan ilmanvaihdon oikeasta käytöstä ja siitä, mitkä huollot ovat asukkaan tehtävissä”, Suur-Uski painottaa.

Motiva on työstänyt ohjeet sekä huoltotoimiin että asukastiedotteisiin.

Lue lisää Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäsentiedotteesta.