Asuntomurtojen määrä kasvoi Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla 50 prosenttia vuodessa

Asuntomurtojen määrässä on tapahtunut merkittävä muutos vuodesta 2017 vuoteen 2018. Asuntomurtoja voidaan kuitenkin myös ennaltaehkäistä muutamilla yksinkertaisilla keinoilla.
30.07.2019

Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla tehtiin vuonna 2017 yhteensä 83 asuntomurtoa. Näistä murroista 37 tapahtui kesäkuukausien (toukokuu-elokuu) aikana. Tämä tarkoittaa näiden kesäkuukausien aikana noin 9 asuntomurtoa kuukaudessa, kun saman vuoden muina kuukausina tapahtui noin 6 murtoa kuukaudessa.

Vuonna 2018 Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan asuntomurtojen määrä nousi valtavasti. Asuntoihin murtauduttiin jopa 124 kertaa, eli lähes 50 prosenttia useammin kuin edellisenä vuonna. Näistä murroista peräti 58 tehtiin kesäkuukausien (toukokuu-elokuu) aikana. Kesäkuukausina tehtiin siis jo noin 15 asuntomurtoa kuukaudessa, kun muina kuukausina määrä oli noin 8 murtoa kuukaudessa.

Asuntomurrot yleistyvät lomien aikana

Paljon odotettu kesälomakausi on jo pitkällä. Poliisin mukaan loma-aikoina asuntojen ollessa tyhjillään murtotilastoissa on havaittavissa selvää kasvua. Vinkkejä asuntomurtojen ennaltaehkäisyyn löydät yhdistyksen jäsentiedotteesta.

Kuka vastuussa?

Jos kotiin kaikesta huolimatta murtaudutaan, taloyhtiö vastaa rikotuista ovista ja ikkunoista. Sen sijaan osakkaan vastuulle jäävät huoneiston sisäpuolella irtaimistolle aiheutuvat vahingot.

”Tämän takia on ensisijaisen tärkeää, että asukas huolehtii omasta vakuutuksestaan”, muistuttaa Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Arvokkaasta kodin irtaimistosta kannattaa murron varalta ottaa valokuvat todistusaineistoksi.

”Valokuvien avulla voi yksilöidä vakuutusyhtiölle, mitä omaisuutta murtovarkaat ovat vieneet”, kertoo Pynnönen.