Ekoroskin alueen jätehuolto kallistunut selvästi

Suomen Kiinteistöliitto tutki syyskuussa 2021 kunnallisia maksuja kooltaan ja kulutukseltaan samanlaisissa taloyhtiöissä 59 eri kaupungissa. Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys on analysoinut tuloksia oman toimialueensa näkökulmasta.
09.09.2021

Ekoroskin alueen jätehuolto kallistunut selvästi

Kokkolan ja Pietarsaaren alueen jätehuolto on kallistunut reilut viisi prosenttia viime vuodesta. Jätelaskua on kasvattanut erityisesti jätteen määrästä riippumattoman Ekoroskin kiinteän maksun 15 prosentin korotus. Jäteastioiden tyhjennyshinnat ovat alueella maltilliset, mutta Ekoroskin kiinteät maksut ovat korotuksen jälkeen reilusti yli kolminkertaiset maan keskiarvoon verrattuna. Kiinteää maksua peritään huoneistojen lukumäärän perusteella.

Kaukolämpö ja sähkö kallistuneet Kokkolassa rajusti

Kaukolämpö on kallistunut Kokkolassa kuutisen prosenttia ja sähkökin yli neljä prosenttia viime vuodesta. Kaukolämpö on kuitenkin vielä hinnankorotuksen jälkeenkin maan edullisinta ja myös sähkö kymmenen edullisimman joukossa. Myös vesilaskut ovat edelleen kymmenen halvimman joukossa.

Kiinteistöverot ovat säilyneet Kokkolassa viimevuotisella tasolla. Kiinteistöverotus on kuitenkin kahdeksan prosenttia keskimääräistä kireämpää ja kuuluu vertailukaupunkien kalleimpaan kolmannekseen.

Kiinteistöverotus kiristynyt Pietarsaaressa

Kiinteistöverotus on kiristynyt Pietarsaaressa kolmisen prosenttia viime vuodesta. Asuinrakennuksen verotukseen ei tullut muutoksia, mutta asuintontin verotus kiristyi merkittävästi. Lisälasku on seurausta tontin verotusarvosta maksettavan yleisen kiinteistöveron 22 prosentin korotuksesta.

Veden hinta ei ole Pietarsaaressa viime vuodesta noussut, mutta se on edelleen nelisen prosenttia keskimääräistä kalliimpaa. Veden ja jäteveden kulutuksesta perittävät kuutiohinnat ovat keskitasoa, mutta kulutuksesta riippumattomat perusmaksut ovat maan keskiarvoon verrattuna lähes kaksinkertaiset.

Kaukolämmön ja sähkön hinnat ovat säilyneet Pietarsaaressa ennallaan. Taksat ovat molemmissa maan kymmenen edullisimman joukossa.

Kokkolassa kokonaiskustannukset kasvoivat keskimääräistä enemmän

Asumiskustannusten nousun maltillisuus kohensi Pietarsaaren asemaa kaupunkien edullisuusvertailussa yhdellä pykälällä ylöspäin seitsemänneksi. Kokkola putosi yhdellä sijalla kolmanneksi.

Seinäjoen romahdus on ollut nopeaa. Kaksi vuotta sitten Seinäjoki oli edullisuusvertailussa vielä sijalla 11. Nyt sijoitus on vasta 21. Kaukolämpö kallistui Seinäjoella rajusti jo toista vuotta putkeen.

Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Arto Saarikoski, puh. 040 545 5949, arto.saarikoski@pohjanmaankiinteistoyhdistys.fi