Isännöinnin järjestäminen vaatinut paljon vaivaa uudistaloissa

Uudiskohteet asettavat isännöinnin laadun ja ammattitaidon kovalle koetukselle, selviää Kiinteistöliiton Uudistalo-kyselyssä. Uusissa taloyhtiöissä nousee esiin uudenlaisia ilmiöitä, jotka vaativat asioille omistautuvia ja osaavia ihmisiä taloyhtiöiden hallituksiin ja isännöintiin mutta myös kiinteistöpalveluihin ja rakentamiseen.
16.08.2021

Isännöinnin järjestäminen vaatinut paljon vaivaa uudistaloissa

Isännöinti vaihtunut yli 60 prosentilla alle kymmenen vuoden kuluessa valmistumisesta

Suurin osa uudehkoista taloyhtiöistä päätyy vaihtamaan isännöitsijää ensimmäisten vuosien aikana. Vuosina 2010-2014 valmistuneissa yhtiöissä enää 38 prosentilla oli sopimus perustajaosakkaan alun perin valitseman isännöintiyrityksen kanssa.

Tätä uudemmissa eli vuosina 2015-2021 rakennetuissa taloyhtiöissä alkuperäisen isännöinnin osuus oli vielä noin 60 prosenttia. Rivitaloyhtiöissä oli 13 prosentilla osakasisännöinti tai isännöintisopimus vasta tuloillaan. Rivitaloyhtiöistä hieman alle puolet oli vaihtanut isännöintinsä perustajaosakkaan valitsemasta ratkaisusta.

Lue lisää Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäsentiedotteesta.