Isännöintialan kartellitutkinnasta KKV:ltä esitys seuraamuksista

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV antoi 10.2.2021 isännöintialan toimijoita koskevan seuraamusmaksuesityksen. KKV esittää, että markkinaoikeus määrää yhteensä noin 22 miljoonan euron seuraamusmaksut kuudelle isännöintialan yritykselle sekä Suomen Isännöintiliitolle.
11.02.2021

Isännöintialan kartellitutkinnasta KKV:ltä esitys seuraamuksista

KKV:n esityksen mukaan 6 isännöintiyritystä ja Isännöintiliitto sopivat vuosina 2014-2017 keskenään isännöintipalvelujen hinnoista ja pyrkivät korottamaan valtakunnallisesti isännöintitoimialan hintatasoa. Löydät KKV:n esityksen täältä.

KKV:n ratkaisu on esitys. Esityksen tutkii ja päätöksen mahdollisesta  kilpailulainsäädännön rikkomista ja seuraamusmaksuista tekee markkinaoikeus. Markkinaoikeuden ratkaisuun on mahdollista hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta (KHO) eräin poikkeuksin. Markkinaoikeuden päätöstä mm. seuraamusmaksuista on lähtökohtaisesti noudatettava. KHO voi valituslupaprosessin yhteydessä määrätä täytäntöönpanosta toisin.

Kiinteistöliitto on kartoittanut isännöintipalkkioita kattavin selvityksin vuosina 2020, 2017, 2013 ja 2010. Tuoreimmat tulokset ovat kaikkien kiinnostuneiden luettavissa.

Katso Isännöintipalkkiot 2020 -tutkimuksen tulokset täältä.