Isännöintiliitto kannustaa isännöitsijöitä avoimuuteen ja sopimusten läpinäkyvyyteen taloyhtiöissä

Isännöintialan hintakartellista epäiltynä oleva Isännöintiliitto kannustaa nyt omassa Kotitalo -lehdessään isännöitsijöitä ja taloyhtiöiden hallituksia käymään omat isännöintisopimuksensa läpi. Tämänhetkinen julkinen keskustelu voi mietityttää osakkaita ja hallitukselle saattaa tulla aiheesta kysymyksiä esimerkiksi yhtiökokouksessa. Myös Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys pitää tätä todennäköisenä.
09.04.2021

Isännöintipalkkio koostuu kiinteästä kuukausipalkkiosta ja erillisveloituksista

Isännöinnin tehtävät on määritelty yleisellä tasolla asunto-osakeyhtiölaissa, mutta isännöintityöstä maksettavat palkkiot määritellään tapauskohtaisesti taloyhtiön ja isännöitsijän välille solmittavassa isännöintisopimuksessa. Väärinkäsitysten välttämiseksi sopimukseen on syytä kirjoittaa erityisen selkeästi auki ne isännöinnin osa-alueet, jotka sopimuksessa määritettyyn kiinteään kuukausihintaan kuuluvat, sekä ne, joista laskutetaan käytön mukaan erikseen.

Kiinteistöliiton, Isännöintiliiton, AKHAn ja oikeusministeriön yhdessä julkaiseman Taloyhtiön hyvä hallintotapa -suosituksen mukaan isännöintisopimuksen on oltava aina kirjallisena hallituksen saatavilla. Sopimus olisi hyvä antaa aina tiedoksi myös uusille hallituksen jäsenille. Mahdollisista sopimusmuutoksista on sovittava yhdessä.

Tarkempaa tietoa isännöinnin kilpailutuksesta löydät Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäsentiedotteesta.