Jätehuollon kunnallistamiseen ei perusteita –Jäteastioiden tyhjennyshinnat maan keskiarvoa halvemmat

Suomen Kiinteistöliitto tutki syyskuussa 2020 kunnallisia maksuja kooltaan ja kulutukseltaan samanlaisissa taloyhtiöissä 59 eri kaupungissa. Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys on analysoinut tuloksia oman toimialueensa näkökulmasta.
10.09.2020

Vaasan ja Kokkolan-Pietarsaaren seuduilla käytössä oleva sopimusperusteinen jätteenkuljetusjärjestelmä toimii hyvin. Taloyhtiöt saavat itse valita kuljetusyrityksensä ja sopia tämän kanssa tyhjennysväleistä ja hinnoista. Kovan kilpailun ansiosta palvelu pelaa ja jäteastioiden tyhjennyshinnat ovat Vaasan seudulla 14 prosenttia ja Kokkolan-Pietarsaaren seudulla peräti 32 prosenttia maan keskiarvoa halvemmat.

Stormossenin ekomaksut ja Ekoroskin kiinteät maksut kalliita

Vaasan seudulla toimiva Stormossen ja Kokkolan-Pietarsaaren seudulla toimiva Ekorosk haluaisivat muiden kunnallisten jätelaitosten tavoin lakkauttaa asiakkaiden valinnanvapauden ja valita kuljetusyritykset taloyhtiöiden puolesta. Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen mielestä tuore tutkimus osoittaa, että Vaasan ja Kokkolan-Pietarsaaren seudun taloyhtiöt eivät tarvitse Stormossenin ja Ekoroskin apua kuljetusten kilpailuttamiseen, mutta Stormossenin ja Ekoroskin omissa taksoissa olisi paljonkin toivomisen varaa. Stormossenin omat ekomaksut ovat muiden jätelaitosten laskuttamiin kiinteisiin maksuihin verrattuna peräti 3,3-kertaiset ja Ekoroskin kiinteät maksutkin kolminkertaiset.