Kokkolan kiinteistöverotus keskimääräistä kireämpää – Vesi ja sähkö kallistuneet Pietarsaaressa

Suomen Kiinteistöliitto tutki syyskuussa 2020 kunnallisia maksuja kooltaan ja kulutukseltaan samanlaisissa taloyhtiöissä 59 eri kaupungissa. Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys on analysoinut tuloksia oman toimialueensa näkökulmasta.
10.09.2020

Kokkolan kiinteistöverotus on tuoreen vertailun mukaan tällä hetkellä 11 prosenttia keskimääräistä kireämpää. Vaikka uusia veronkorotuksia ei menneen vuoden aikana tehty, aiempien vuosien veronkiristysten seuraukset näkyvät pitkän ajan vertailussa. Taloyhtiöiden kiinteistöverolasku on 2,5-kertaistunut kymmenessä vuodessa.

Kokkolan kaukolämpö on vertailun mukaan maan edullisinta. Sähkö ja vesikin ovat edelleen vertailun kymmenen edullisimman joukossa.

Vesi ja sähkö kallistuneet Pietarsaaressa

Asuminen on kallistunut Pietarsaaressa tuntuvasti viime syksystä. Asukkaiden kukkarossa tuntuvat erityisesti veden ja sähkön hintoihin tulleet reilun kuuden prosentin korotukset. Vesi on nyt Pietarsaaressa kuusi prosenttia keskimääräistä kalliimpaa. Kaukolämpö ja sähkö ovat sen sijaan vertailun kymmenen edullisimman joukossa.

Kokonaiskustannukset kohtuullisia

Pietarsaaren asumiskustannusten kallistumisesta huolimatta molemmat tutkitut pohjalais- ja keskipohjalaiskunnat kuuluvat kokonaiskustannuksiltaan kymmenen edullisimman kunnan joukkoon. Kokkola on koko vertailun kakkonen ja Pietarsaari kahdeksas.

Taloyhtiöiden asumiskustannukset kallistuivat vuoden aikana eniten Seinäjoella, jossa kustannusten nousua vauhdittivat erityisesti kaukolämmön ja veden yli seitsemän prosentin hinnankorotukset.