Lapset huomioon kaikessa taloyhtiön päätöksenteossa

Kansainvälisenä lapsen oikeuksien päivänä 20.11. kannustamme taloyhtiöitä huomioimaan lapset kaikessa taloyhtiön toiminnassa ja päätöksenteossa. Parhaillaan vietettävän lapsen oikeuksien viikon teema on tänä vuonna lapsen oikeus olla oma itsensä.
20.11.2019

Lapset huomioon kaikessa taloyhtiön päätöksenteossa

Taloyhtiöiden toiminta voi usein näyttäytyä lapselle erilaisten sääntöjen ja kieltojen valossa: ei saa kiivetä pihan puihin eikä maalata liidulla asvalttiin, ja porraskäytävässäkin pitää liikkua hiljaa. Lasten äänet asuntojen sisällä, porraskäytävissä ja pihoilla kuuluvat kuitenkin normaaliin elämään. Taloyhtiön vastuutehtävissä toimivien on hyvä muistaa, että taloyhtiön päätöksillä voi olla suuri merkitys yhtiössä asuvien lasten arkeen. Sen vuoksi lasten näkökulma tulisi aina ottaa päätöksenteossa huomioon.

”Panostamalla lasten viihtyvyyteen taloyhtiö parantaa mahdollisuuksiaan saada osakkaiksi myös lapsiperheitä. Tämä voi lisätä potentiaalisten ostajien määrää ja nostaa asuntojen arvoa. Lapsista huolehtiminen kertoo meistä paljon myös ihmisinä, kommentoi Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen toiminnanjohtaja Arto Saarikoski.

”Esimerkkinä lasten elämään vaikuttavista asioista voi mainita taloyhtiön pihan, jota koskevia päätöksiä tehdessä lapset pitäisi aina ottaa huomioon. Kun suunnitellaan piharemonttia, tulisi miettiä, millainen piha olisi viihtyisä myös lasten kannalta”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Vaikka taloyhtiössä ei juuri nyt asuisikaan yhtään lapsiperhettä, lapsille tärkeitä asioita, kuten pihan leikkipaikkoja, ei tulisi päästää rapistumaan, saati kokonaan poistaa.

”Asunnon ostamista harkitsevat perheet kiinnittävät hyvinkin tarkasti huomioita siihen, millaiselta taloyhtiö vaikuttaa lapsiperheen elämää ajatellen. Leikkeihin sopiva pihamaa voi vaikuttaa ostopäätökseen ratkaisevasti ja sillä tavalla lisätä asunnon houkuttelevuutta”, Pynnönen tietää.

Kansainvälistä lapsen oikeuksien päivää vietetään vuosittain 20. marraskuuta Lapsen oikeuksien sopimuksen hyväksymisen kunniaksi kaikkialla maailmassa. Päivän tarkoituksena on tuoda esiin lapsen oikeuksien sopimusta ja herättää keskustelua lasten hyvinvointiin liittyvistä asioista.