Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys 100 v - talonomistajien äänitorvesta taloyhtiöiden edunvalvojaksi

Kun Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen edeltäjä Vaasan Suomalainen Talonomistaja Yhdistys perustettiin 16.11.1919 ja hyväksyttiin yhdistysrekisteriin 29.3.1920, Suomi oli toipumassa sisällissodasta ja teollistuvassa Vaasassa oli huutava pula asunnoista.
28.01.2020

Yhdistyksen perustajat olivat varakkaita suomenkielisiä talonomistajia, joilla oli mahdollisuus rakennuttaa asuintaloja ja vuokrata niistä asuntoja. Satavuotisella matkallaan yhdistys on uudistunut vaasalaisten talonomistajien äänitorvesta Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan taloyhtiöiden palvelijaksi ja asukkaiden edunvalvojaksi.

Yhdistyksen alkuperäinen tarkoitus on kestänyt hyvin aikaa. Yhdistys on jo sadan vuoden ajan valvonut kiinteistönomistajien yhteisiä etuja, herättänyt kiinnostusta kiinteistöalan kysymyksiin ja tarjonnut oikeaa tietoa kiinteistöjä koskevista laeista, asetuksista ja kunnallisista määräyksistä. Tarkoitustaan yhdistys toteuttaa järjestämällä jäsenistölle neuvontaa, koulutusta ja tiedotusta sekä valvomalla jäsentensä etuja.

Vuokrasäännöstelyn lakkautus 1950-luvun merkkipaalu

Vaasan Suomalaisen Talonomistaja Yhdistyksen nimi muutettiin vuonna 1950 Vaasan Kiinteistöyhdistykseksi. Nimenmuutoksella ja sääntömuutoksella haluttiin tasata taloyhtiöiden tietä yhdistyksen jäseneksi. Taloyhtiöiden asema on sittemmin ollut yhdistyksessä hallitseva.

Tyytymättömät talonomistajat saivat yhden pitkäaikaisen tavoitteensa läpi vuoden 1957 alussa, kun vuokrasäännöstely lakkautettiin Suomessa valtioneuvoston päätöksellä. Tätä päämäärää oli haettu Vaasassa yhdessä ruotsinkielisen talonomistajayhdistyksen kanssa. Jäsenistön aktiivisuus hiipui pian tämän jälkeen eikä kokouksia saatu 1960-luvun alun jälkeen enää päätösvaltaisiksi. Yhdistyksen hiljaiseloa kesti parikymmentä vuotta.

Yhdistysrajat ja kielirajat ylittävällä yhteistyöllä saatiin palkattua henkilökuntaa

Vaasan Kiinteistöyhdistys sai uuden alun 1980-luvun puolivälissä, kun Jukka Kalliola, Holger Kuni ja Markku Törmä yhdistivät voimansa yli kielirajojen tuomalla useita kymmeniä isännöimiään taloja Vaasan Kiinteistöyhdistyksen jäseneksi. Yhteistyöllä luotiin pohja pienimuotoiselle toiminnalle.

Yhdistyksen jäsenmäärä lähti kuitenkin kunnolla kasvuun vasta kun yhdistys sai palkattua omaa henkilökuntaa. Päätoimisen toiminnanjohtajan palkkaukseen tarvittava rahoituspohja saatiin pysyvästi kuntoon, kun omistusaravataloja palvelleen AKL Vaasan osaston 90 jäsentaloa siirtyi Vaasan Kiinteistöyhdistykseen vuoden 1999 alusta. Voimien yhdistämisen jälkeen yhdistykseen kuului lähes 300 taloyhtiötä. Ensimmäisen sivutoimisen toiminnanjohtajan yhdistys oli palkannut vuonna 1990.

DSC 0649

Seppo Nurmi

Keski-Pohjanmaa saa kasvavaa huomiota

Lähiseudun muut kiinteistöyhdistykset olivat joko hiipuneet pois tai toimivat ilman omia työntekijöitä. Vuosina 2003-2004 Vaasan Kiinteistöyhdistyksen toiminnanjohtajan palveluita myytiin myös Seinäjoella sijaitsevan Etelä-Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäsenistölle. E-P:n Kiinteistöyhdistys irtisanoi yllättäen sopimuksen, vaikka sen jäsenmäärä kasvoi vajaassa parissa vuodessa noin 50 prosenttia. Ratkaisu avasi kuitenkin samalla mahdollisuudet panostaa enemmän Kokkolan ja Pietarsaaren seudulle.

Vaasan Kiinteistöyhdistys muutti nimensä Pohjanmaan Kiinteistöyhdistykseksi vuonna 2014. Nimenmuutos oli luontevaa seurausta laajentuneesta toimialueesta. Yhdistys on nyt järjestänyt Kokkolassa koulutusta jo 15 vuoden ajan ja sillä on Kokkolan ja Pietarsaaren alueella noin 90 jäsentä.

100-vuotishistoriikki todistaa viimeisten vuosikymmenten vahvan kehityksen

Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys juhlii 100-vuotista taivaltaan itsenäisenä yhdistyksenä vahvassa vedossa. Yhdistys on ostanut viime vuonna omat toimitilat uudiskohteesta ja palkannut kokopäiväisen toiminnanjohtajan rinnalle puolipäiväisen viestintäassistentin. Juhlavuoden kunniaksi on julkaistu Seppo Nurmen kirjoittama 100-vuotishistoriikki.

Kohtuulliset asumiskustannukset ovat kuuluneet yhdistyksen tavoitteisiin sen perustamisesta lähtien. Asumiskustannukset ovat nousseet viime vuosina voimakkaasti, mutta yhdistyksen toimialueella tilanne on kohtuullinen. Kokkola oli 59 kaupunkia kattaneessa Suomen Kiinteistöliiton asumiskustannustutkimuksessa viime syksynä edullisuusvertailun kakkonen, Pietarsaari viides, Mustasaari seitsemäs ja Vaasa yhdestoista.

Yhdistyksen viimeisimmän jäsentyytyväisyyskyselyn mukaan jäsenet kokevat saavansa yhdistykseltä palveluita, joihin ei tarvitse pettyä ja ovat valmiita suosittelemaan jäsenyyttä myös muille. Jäsenet pitävät yhdistystä myös alansa edelläkävijänä. Yhdistys haluaa vastata luottamukseen parantamalla palvelujaan myös tulevaisuudessa.

Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys on Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla toimiva Suomen Kiinteistöliiton aluejärjestö. Yhdistyksen 630 jäsentaloyhtiössä asuu yli 25.000 asukasta.