Rakentamisen laatu uudistaloissa saa taloyhtiöiltä arvosanan 7½

Taloyhtiöiden hallitusten jäsenet antavat rakentamisen laadulle uudiskohteissa arvosanan 7½, selviää Kiinteistöliiton uudistalokyselystä. Uudistaloissa on vastaajien mukaan paljon parannettavaa rakennusyhtiöillä, mutta myös uusien taloyhtiöiden omistajilla ja isännöitsijöillä.
31.08.2021

Rakentamisen laatu uudistaloissa saa taloyhtiöiltä arvosanan 7½

Rakennustyön tarkkailija käytössä vain joka kolmannella uudiskohteella

Rakennustyön tarkkailijan käyttö vaikuttaisi yleistyneen viime vuosina, mutta edelleenkin vain kolmannes vuosina 2015-2021 valmistuneista taloyhtiöistä kertoi, että yhtiö on rakennustyön aikana käyttänyt ostajien valitsemaa tarkkailijaa. Ne, joilla tarkkailija oli ollut, olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä ja suosittivat tarkkailijan käyttämistä lämpimästi. Ne, jotka eivät olleet valinneet tarkkailijaa, harmittelivat asiaa jälkikäteen laajalti.

Rakennusaikaiset takuukorjaukset on saatu sovittua ja hoidettua 38 prosentilla vuosina 2010-2014 valmistuneissa taloyhtiöissä, selviää kyselyn vastauksista. Edelleen noin puolella tämän ikäluokan yhtiöistä takuukorjausprosessit ovat kesken. Vuosina 2015-2021 valmistuneista taloyhtiöistä vasta neljäsosalla rakennusaikaiset takuukorjaukset on sovittu ja hoidettu.

Lue koko juttu Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäsentiedotteesta.