Rotta voi jyrsiä sähköjohtoja ja aiheuttaa tulipalon

Taloyhtiöiden pitää suhtautua mahdollisiin rottahavaintoihin vakavasti. Rotat voivat pahimmillaan levittää tauteja ja vahingoittaa myös taloyhtiön rakenteita. Pietarsaari käänsi rottien määrän laskuun laajamittaisella rottasodalla. Kokkolassa rottien määrä näyttää pysyneen ennallaan, mutta Vaasassa rottahavaintoja on tehty tänä vuonna poikkeuksellisen paljon. Tehokas rotantorjunta lähtee siitä, ettei taloyhtiön alueella ole tarjolla rottien pesäpaikkoja eikä ravintoa.
25.06.2020

Rotta voi jyrsiä sähköjohtoja ja aiheuttaa tulipalon

Rottien esiintymiseen vaikuttaa tarjolla oleva ravinto ja suojapaikat. Rotta suosii erityisesti kosteita, maanläheisiä paikkoja, joissa se voi kaivaa maanalaisia käytäviä. Myös esimerkiksi lauta- ja jätekasat voivat toimia rottien asuinpaikkana. Rottien asuinpaikan tunnistaa käytävien suuaukoista ja ulos työnnetyistä multakasoista, sileäksi tallotuista poluista ja ulosteista. Normaalisti rottia ei näe valoisaan aikaan, joten päiväsaikaan havaitut rotat saattavat olla merkki suuremmasta rottapopulaatiosta.

Rotat hankkivat ravintonsa ihmisten jättämistä elintarvikkeista. Rotat syövät niistä ainoastaan pienen osan, mutta saastuttavat ulosteillaan huomattavasti enemmän. Rotat voivat myös levittää ihmisiin ja kotieläimiin salmonellaa, E. coli -bakteeria ja muita tauteja. Lisäksi rotat voivat aiheuttaa huomattavaa vahinkoa rakenteille, kaapeleille, laitteille ja pakkauksille.

Rottia voi pyydystää käyttämällä loukkuja tai ammattimaista tuholaistorjujaa. Yksityishenkilöillä ei ole ollut helmikuun 2018 jälkeen lupaa ostaa eikä käyttää rotanmyrkkyä. Tuholaistorjuntaa tekevät yritykset löytyvät Tukesin tuholaistorjunnan yritysrekisteristä

Tarkemmat tiedot alueen rottatilanteesta ja vinkit rottien torjuntaan löydät yhdistyksen jäsentiedotteesta.