Sähkö kallistunut tuntuvasti Vaasan seudulla

Suomen Kiinteistöliitto tutki syyskuussa 2021 kunnallisia maksuja kooltaan ja kulutukseltaan samanlaisissa taloyhtiöissä 59 eri kaupungissa. Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys on analysoinut tuloksia oman toimialueensa näkökulmasta.
09.09.2021

Sähkö kallistunut tuntuvasti Vaasan seudulla

Sähkö on kallistunut Vaasan seudulla nelisen prosenttia viime vuodesta. Hinnannousu on kaksinkertainen muuhun maahan verrattuna. Vaasan Sähkön hinnat olivat vielä muutama vuosi sitten maan halvimmat, mutta nyt sen tarjoama sähkö on edullisuusvertailussa vasta sijalla 14.

Vaasan seudun jätehuolto on vertailun viidenneksi kalleinta. Taloyhtiöiden jätehuolto on alueella peräti 32 prosenttia keskimääräistä kalliimpaa. Pääasiallisena syynä arvokkaaseen jätehuoltoon ovat jätteen määrästä riippumattomat Stormossenin ekomaksut, jotka ovat maan keskiarvoon verrattuna yli kolminkertaiset. Ekomaksuja laskutetaan huoneistojen lukumäärän perusteella.

Vaasan Sähkön kaukolämpö maksaa nyt pari prosenttia enemmän kuin vuosi sitten, mutta se on edelleen maan kuudenneksi edullisinta. Vaasan Sähkö toimittaa edullista kaukolämpöä myös Mustasaaren Sepänkylään.

Veden hintaan raju korotus Vaasassa

Vesi on kallistunut Vaasassa lähes kuusi prosenttia viime vuodesta. Hinnannousu on moninkertainen muuhun maahan verrattuna. Vaasan Veden kulutusmaksut ovat korotusten jälkeenkin edullisia, mutta toisaalta sen kulutuksesta riippumattomat perusmaksut ovat maan neljänneksi korkeimpia. Kulutus- ja perusmaksujen yhteissummasta koostuvat taloyhtiöiden vesilaskut ovat Vaasassa taksankorotusten jälkeen suunnilleen maan keskitasoa.

Kiinteistöveroihin ei tullut tänä vuonna korotusta, mutta viime vuoden tuntuvien veronkorotusten vuoksi taloyhtiöiden maksamat kiinteistöverot ovat Vaasassa 13 prosenttia keskimääräistä korkeampia.

Mustasaaressa vesimaksut ennallaan

Mustasaaressa vesimaksut ja kiinteistöverot säilyivät ennallaan. Vesimaksut ovat Mustasaaressakin keskitasoa, mutta kiinteistöverotus on peräti 26 prosenttia keskimääräistä huokeampaa. Selitys löytyy vertailukaupunkeja matalammista tonttien verotusarvoista.

Vaasassa kokonaiskustannukset kasvoivat keskimääräistä enemmän

Vaasa ja Mustasaari menettivät kaupunkien edullisuusvertailussa jonkin verran asemiaan viime vuodesta. Mustasaari putosi yhdellä sijalla viidenneksi ja Vaasa kolmella pykälällä sijalle 13.

Seinäjoen romahdus on ollut nopeaa. Kaksi vuotta sitten Seinäjoki oli edullisuusvertailussa vielä sijalla 11. Nyt sijoitus on vasta 21. Kaukolämpö kallistui Seinäjoella rajusti jo toista vuotta putkeen.

Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Arto Saarikoski, puh. 040 545 5949, arto.saarikoski@pohjanmaankiinteistoyhdistys.fi