Suomen suurin kansallinen kaupunkipuisto Kokkolaan

Syyskuussa 400-vuotisjuhlia viettäneeseen Kokkolan kaupunkiin on Ympäristöministeriön päätöksellä perustettu Suomen kymmenes kaupunkipuisto. Pinta-alaltaan 20 000 hehtaarin puisto on tähän asti perustetuista suurin, ja sen alue kattaa monimuotoisten saaristoluotoalueiden ja rantaniittyjen lisäksi muun muassa kulttuurihistoriallisesti merkittävän Neristanin puutaloalueen kaupungin keskustassa.
17.12.2020

Suomen suurin kansallinen kaupunkipuisto Kokkolaan

Kaupunkipuisto muodostuu asukkaille tärkeistä ja kulttuuriperimältään merkittävistä paikoista, jotka yhdistyvät toisiinsa esimerkiksi vesireittien ja puistomaisten tilojen jatkumona. Kokkolan kaupunkipuistoon kuuluu Suntin kaupunginsalmi koko matkaltaan Rautatienkadulta merenrantaan asti. Rannassa sijaitsee vanhoja venehuoneita ja purjehduspaviljonkeja. Puistoalueeseen kuuluu myös Vanhansatamanlahden merialue Tankarin majakkasaareen saakka, sekä keskustan vanha puutaloalue Neristan.

Kokkolan kansalliseen kaupunkipuistoon kuuluu alueita ja rakennuksia ydinkeskustasta sekä kaupunginosista Hakalahti, Halkokari/Mustakari, Hollihaka, Mäntykangas, Neristan, Pikiruukki/Tullimäki, Sannanranta/Elba ja Morsiussaari. Kaupunkipuistoon kuuluu alueita myös Luodon ja Kokkolan saaristosta.

Merenkävijöiden ja käsityöläisten kaupunginosa Neristan vaalii puurakentamisen perintöä

Vanhan kaupungin alueella noin kaksikymmentä vuotta pyöräkauppaa pitänyt Kiinteistö Oy Kokkolan Ruusupihlan hallituksen puheenjohtaja Karl-Erik Lybäck on iloinen Kokkolan pääsystä mukaan kansallisten kaupunkipuistojen joukkoon. Hän kertoo Neristanin olleen hyvä paikka pyöräliikkeelle, sillä alueella on aina käyty vilkasta pyöräkauppaa. Puutalokeskustan rauhallisilla kaduilla on ollut hyvä koeajaa pyöriä ja lyödä kauppoja lukkoon pihavaahteran alla. Lybäckin pyöräliike on muuttanut Neristaniin 50-luvulla ja sijaitsee siellä edelleen uudessa omistuksessa.

Lue koko juttu Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäsentiedotteesta.