Syksy saapuu, kokonaisuus ratkaisee lämmityskulut

Syys-lokakuussa sää viilenee vääjäämättä. Lämmityskauden alkaessa on aika tarkastaa lämmitysjärjestelmän toiminta, mutta hyvä hetki myös miettiä kodin energiankulutusasioita. Talon syyshuolto varmistaa paitsi energiansäästön myös asumisviihtyvyyden.
01.10.2021

Syksy saapuu, kokonaisuus ratkaisee lämmityskulut

‒ Rakennuksen ja käyttöveden lämmitys lohkaisee jopa 80 prosenttia kotitalouden energiankäytöstä. Asumisen osuus suomalaisten kasvihuonekaasupäästöistä on lähes 40 prosenttia. Lämmitysenergian tehokas käyttö ja ylikulutuksen välttäminen auttavat leikkaamaan asumisen ilmastovaikutuksia, muistuttaa asiantuntija Päivi Suur-Uski valtion kestävän kehityksen yhtiöstä Motivasta.

Kokonaisuus ratkaisee

Merkittävimmät kotitalouden energiateot tehdään lämmityksen, ilmanvaihdon ja vedenkäytön parissa. Viilennys on lämpimien kesien ansiosta noussut osaksi tätä kokonaisuutta, erityisesti järjestelmäratkaisuissa. Myös ilmanvaihdon toiminta ja se, onko poistuvassa ilmassa lämmöntalteenottoa, vaikuttaa merkittävästi lämmitystarpeeseen. Lämmitysjärjestelmän valintaa tai remonttia suunniteltaessa on syytä tarkasti miettiä koko kokonaisuus: lämmityksen, ilmanvaihdon ja viilennyksen sekä vedenlämmityksen tarve ja mitoitus.

Lue koko juttu Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäsentiedotteesta.