Taloyhtiöiden asumismenot kallistuneet rajusti Vaasan seudulla

Suomen Kiinteistöliitto tutki syyskuussa 2022 kunnallisia maksuja kooltaan ja kulutukseltaan samanlaisissa taloyhtiöissä 59 eri kaupungissa. Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys on analysoinut tuloksia oman toimialueensa näkökulmasta.
14.09.2022

asumiskustannukset taloyhtio vaasa kokkola pietarsaari

Sähkölaskut tuplaantuneet

Taloyhtiöiden kunnalliset asumismenot ovat nousseet Vaasassa 12 prosenttia ja Mustasaaressa 10 prosenttia viime vuodesta. Suurin osa asumisen kallistumisesta selittyy 114 prosenttia viime syksyä korkeammilla sähkölaskuilla. Sähkön hinta on siis yli tuplaantunut yhdessä vuodessa. Erityisen paljon tämä kirpaisee sähkölämmitystaloissa.

Vaasassa myös vesi on kallistunut tuntuvasti. Vesi on nyt 9 prosenttia viime vuotta kalliimpaa. Hinnannousu oli suurempaa kuin missään muussa vertailukaupungissa.

Jätehuolto edelleen kallista

Vaasan ja Mustasaaren jätehuolto oli vertailun viidenneksi kalleinta. Taloyhtiöt maksavat nyt jätehuollostaan 30 prosenttia enemmän kuin koko maassa keskimäärin. Huonoa tilannetta selittävät erityisesti Stormossenin korkeat ekomaksut.

Vaasassa myös kiinteistöverotus on 13 prosenttia keskimääräistä kireämpää.

Kaukolämpö kilpailukykyistä

Vaasan ja Mustasaaren kaukolämpö on tällä hetkellä maan edullisinta. Taksat ovat pysyneet ennallaan ja hinnat ovat nyt 22 prosenttia alle koko maan keskiarvon. Lämmitys on monien taloyhtiöiden suurin menoerä, joten kaukolämmön edullisella hinnalla on huomattava merkitys sen piirissä oleville taloyhtiöille.

Mustasaaressa myös kiinteistöverot ovat 25 prosenttia keskimääräistä halvemmat. Edullisuus selittyy tonttien huokeilla verotusarvoilla.

Mustasaari on kivunnut 59 kunnan vertailussa viimevuotiselta viitossijalta maan toiseksi edullisimmaksi. Vaasa on puolestaan pudonnut vuodessa muutaman pykälän ja löytyy nyt edullisuusvertailun sijalta 16.

Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys peräänkuuluttaa kunnilta hinnoittelumalttia

Taloyhtiöt ovat nyt Vaasan seudullakin hintojen nousun kanssa lujilla. Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys peräänkuuluttaa tässä tilanteessa kunnilta ja kuntayhtiöiltä hinnoittelumalttia. Tällaisina aikoina kuntien tulisi pidättäytyä kaikista sellaisista hinnankorotuksista, jotka eivät ole aivan välttämättömiä. Oman alueen asukkaista tulisi pitää erityistä huolta inhimillisten murhenäytelmien minimoimiseksi.

Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys on Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla toimiva Suomen Kiinteistöliiton aluejärjestö. Yhdistyksen 630 jäsentaloyhtiössä asuu yli 25.000 asukasta.