Taloyhtiöiden hallituksille tarjolla tukea uudenlaisten haasteiden ratkomiseen

Kesän päätteeksi toiminta taloyhtiöiden hallituksissa vilkastuu jälleen, ja mukana hallituksessa voi nyt olla kevään yhtiökokouksessa valittuja tuoreita toimijoita. Uusille hallituksen jäsenille taloyhtiön asiat eivät välttämättä ole ennestään tuttuja. Myös poikkeuksellinen korona-aika on tuonut taloyhtiöille uudenlaisia haasteita, jotka vaativat perehtymistä.
06.09.2021

Taloyhtiöiden hallituksille tarjolla tukea uudenlaisten haasteiden ratkomiseen

Syyskauden käynnistyminen ja koronan aiheuttamat hankaluudet esimerkiksi yhtiökokousten järjestämisessä näkyvät nyt Kiinteistöliiton lakineuvontaan eri puolilta maata tulevissa puheluissa. Lakineuvonnan vilkastuminen näkyy myös Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen omassa lakineuvonnassa, toteaa yhdistyksen toiminnanjohtaja Arto Saarikoski.

”Lisäksi esimerkiksi sähköautojen latauspisteistä ja niihin liittyvästä päätöksenteosta kysytään nyt kovasti”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen ja Suomen Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöilleen tarjoama maksuton lakineuvonta palvelee hallitusten jäseniä ja isännöitsijöitä viitenä päivänä viikossa. Neuvontaa on saatavilla lakiasioiden lisäksi myös korjausrakentamisessa ja energia-asioissa sekä talouteen ja verotukseen liittyvissä asioissa. Lisäksi Kiinteistöliitto ja sen alueelliset jäsenyhdistykset järjestävät runsaasti koulutustilaisuuksia verkon välityksellä sekä koronatilanteen salliessa myös perinteisinä koulutuksina.

Hallituksessa riittää normaali huolellisuus

”Taloyhtiön hallitus huolehtii osakkaiden yhteisestä omaisuudesta. Hallituksen jäsenten on hyvä ottaa tehtävänsä vakavasti ja ensi alkuun perehtyä kaikkiin hallitustyöskentelyn kannalta oleellisiin asioihin. Pelätä ei kuitenkaan tarvitse, sillä normaali huolellisuus riittää, ja asiantuntija-apuakin on meiltä helposti saatavilla”, Kristel Pynnönen muistuttaa. ”Normaalin huolellisuuden lisäksi täytyy tietysti olla myös halua ottaa asioista selvää”, täydentää Arto Saarikoski.