Taloyhtiöiden huolehdittava kokousten turvallisuudesta koronaepidemian aikana

Pahimpien arvioiden mukaan koronavirustartunnan voi saada jopa 70 prosenttia maapallon väestöstä. Tartuntojen vähentämiseksi on tärkeää vähentää kokoontumisia ja huolehtia turvaväleistä. Taloyhtiöissä yhtiön hallituksen on omalta osaltaan huolehdittava kokousten turvallisuudesta kaikin käytettävissään olevin keinoin.
19.03.2020

Taloyhtiöiden huolehdittava kokousten turvallisuudesta koronaepidemian aikana

Koronavirukseen pitää suhtautua vakavasti. Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan lähes neljä prosenttia tautiin sairastuneista kuolee ja 16 prosenttia tarvitsee erityistä hoitoa. Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys kehottaa taloyhtiöiden hallituksia panostamaan koronaepidemian aikana kokoustapahtumien turvallisuuteen, olipa sitten kysymys hallituksen kokouksesta tai yhtiökokouksesta. Koronavirus voi levitä pisara- tai kosketustartuntana lähikontakteissa. Työterveyslaitoksen mukaan koronaviruspisarat putoavat yleensä nopeasti maahan eivätkä kulkeudu metriä kauemmaksi. Aivastettaessa pisarat voivat kuitenkin lentää jopa parin metrin päähän. Jos taloyhtiön hallitus päättää järjestää kokouksen epidemia-aikana, on tärkeää varmistaa osallistujien turvallisuus niin ettei kenenkään tarvitse olla kokoustilassa ainakaan 2½-3 metriä lähempänä muita, ohjeistaa Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen toiminnanjohtaja Arto Saarikoski. Tämä tarkoittaa yleensä kokouksen siirtoa aiempaa väljempiin tiloihin.

Kiinteistöyhdistys huomauttaa, että koronavirus voi tarttua myös erilaisilta kovilta pinnoilta omien käsien välityksellä. Jos sairastunut henkilö on yskinyt häntä ympäröiville koville pinnoille tai omaan kämmeneensä, koronavirus voi siirtyä hänen kädestään esimerkiksi ovenkahvoihin, käsinojiin, pöydänpinnoille, valokatkaisijoihin, vesihanoihin, näppäimistöihin, kaiteisiin, huonekaluihin, kauppojen ostoskärryihin ja taloyhtiön jäteastioiden kansiin. Näiltä tahrautuneilta pinnoilta koronavirus voi sitten tarttua toisten ihmisten käsiin ja kulkeutua käsistä edelleen omaan nenään, silmiin tai suuhun. Virus voi säilyä kovilla pinnoilla muutamista tunneista muutamaan päivään. Pehmeillä pinnoilla virukset eivät WHO:n mukaan kovin hyvin säily. Tahrautuneilta pinnoilta käsiin tarttuneista koronaviruksista pääsee varmimmin eroon pesemällä kädet vedellä ja saippualla. Kädet on kuitenkin aina pestävä ennen kuin niillä kosketellaan omia silmiä, nenää tai suuta. Saippuan rasva-aineet rikkovat koronaviruksen proteiinikuoren. Alkoholipitoinen käsihuuhde on tartunnan ehkäisyssä toiseksi paras aine. Käsidesistä ei kuitenkaan ole apua kovin likaisissa käsissä ja tehotakseen sen on oltava vähintään 60-prosenttista.

Turvallisuusvinkkejä koronaepidemian aikana järjestettäviin taloyhtiön kokouksiin löydät yhdistyksen sähköisestä jäsentiedotteesta.