Taloyhtiöiden kokouksissa suosittava edelleen etäyhteyksiä

Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla on todettu tähän mennessä yhteensä 83 varmennettua koronavirustartuntaa. Tartuntataudin leviämisen hillintään tarkoitettujen kokoontumisrajoitusten vuoksi liikevaihto on laskenut 72 prosentilla alueen yrityksistä ja henkilöstöään on vähentänyt 42 prosenttia yrityksistä. Taloudellisen murhenäytelmän välttämiseksi valtioneuvosto on nyt päättänyt lieventää aiemmin määräämiään kokoontumisrajoituksia. Tämä ei saa tarkoittaa taloyhtiöissä paluuta yhteisten kokouspöytien ääreen ilman reiluja turvavälejä. Kaikkein suositeltavin vaihtoehto on edelleen etäkokous.
15.05.2020

Taloyhtiöiden kokouksissa suosittava edelleen etäyhteyksiä

Suomessa on todettu kolmen ja puolen kuukauden aikana 6 145 koronavirustartuntaa. Tautiin on kuollut tähän mennessä 287 ja tehohoidossa hengestään kamppailee 33 suomalaista. Tartuntamäärät on saatu käännettyä laskuun käsiä pesemällä ja kokoontumisrajoituksia noudattamalla. Maaliskuun puolivälissä suljettiin koulut ja yli 70-vuotiaita kehotettiin siirtymään vapaaehtoiseen kotikaranteeniin. Etätöihin siirtyi valtioneuvoston kannustamana jopa 59 prosenttia työntekijöistä. Kasvokkain tapahtuvien tapaamisten minimointi on kantanut hienoa hedelmää. Maalis-huhtikuun vaihteessa Suomessa todettiin 911 uutta tartuntaa viikossa ja menneen viikon aikana enää 656 uutta tartuntaa. Tautia ei tulla voittamaan vielä pitkään aikaan, mutta Suomi on toistaiseksi onnistunut taudin hillinnässä monia muita Euroopan maita paremmin. Koko maailmassa koronavirustartunnan on saanut peräti 4,3 miljoonaa ihmistä ja tautiin kuolleita on jo 294 000.

Yhdistyksen toimialueella on onneksi vielä vältytty kuolonuhreilta. Koronavirustilanne on muuta maata parempi ja siihen voi edelleen vaikuttaa omilla valinnoilla. Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä koronavirustartuntoja on väkilukuun suhteutettuna neljänneksi vähiten ja Vaasan sairaanhoitopiirissä kahdeksanneksi vähiten maan 20 sairaanhoitopiirin joukossa. Vaasassa on tähän mennessä todettu 39, Kokkolassa seitsemän, Pietarsaaressa viisi ja Vetelissä viisi koronavirustartuntaa. Alle viiden tartunnan kuntia ei kerrota julkisuuteen potilaiden yksityisyyden suojelemiseksi.

Kokoontumisrajoituksia lievennettiin yritysten ja työpaikkojen pelastamiseksi

Koronaviruspandemia on saatu Suomessa kokoontumisrajoituksilla kohtuullisesti hallintaan, mutta se on käynyt taloudellisesti kalliiksi ja hintalappu uhkaa kasvaa. Liikevaihto on laskenut Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueella 72 prosentilla yrityksistä ja henkilöstöään on vähentänyt 42 prosenttia yrityksistä. Myös konkurssiriski on kohonnut merkittävästi 16 prosentilla yrityksistä.

Taloudellisen murhenäytelmän riski on niin suuri, että valtioneuvosto päätti purkaa osan kokoontumisrajoituksista kasvavien tartuntamäärien uhallakin, päättelee Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen toiminnanjohtaja Arto Saarikoski. Peruskoulut avattiin lähiopetukselle to 14.5. ja nykyinen yli kymmenen henkilön kokoontumiskielto muuttuu kesäkuun alusta yli 50 henkilön kokoontumiskielloksi.

Valtioneuvoston viestintä rajoitusten lievennysten tarkoituksesta epäonnistui pahasti, arvioi Saarikoski. Kokoontumisrajoituksia lievennettiin yritysten ja työpaikkojen pelastamiseksi, mutta moni halusi ymmärtää asian niin että kaikki tapaamiset ovat nyt oikeastaan melko turvallisia. Päätökset koettiin osittain jopa kehotukseksi palata entisen kaltaiseen elämään. Kauppakeskusten asiakasmäärät lähtivät nousuun ja ihmiset alkoivat kokoontua yhteen yhä suurempiin ryhmiin. Varovaisuus on unohtunut ja varoitukset kaikuvat kuuroille korville.

Fyysiset kokoukset lisäävät turhaan tartuntariskejä

Rajoitusten lieventämisen seurauksena koronavirustartunnat ovat vaarassa lähteä uuteen nousuun. Taloyhtiöiden ei pidä lähteä tässä tilanteessa lisäämään osakkaiden tartuntariskiä omalla toiminnallaan. Jokainen fyysinen tapaaminen lisää tarpeettomasti tartuntariskiä. Taloyhtiöt eivät tarvitse fyysisiä kokoustapahtumia konkurssien välttämiseksi eivätkä työpaikkojen suojelemiseksi. Kaikki tarvittavat asiat voidaan käsitellä turvallisesti etäkokouksissa. Toissijaisena vaihtoehtona on edelleen poikkeuslain tarjoama mahdollisuus lykätä yhtiökokouksia jopa syyskuun loppuun saakka. Jos fyysinen kokous päätetään riskeistä huolimatta järjestää, Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys suosittelee kokoontumista normaalia väljemmissä tiloissa vähintään 2½-3 metrin turvaetäisyyksin.