Kiinteistöyhdistyksestä ja Kiinteistöliitosta apua hallitusten vastuulliseen työskentelyyn

Tänä syksynä taloyhtiöiden hallitukset saavat eteensä tavallistakin kimurantimpia kysymyksiä. Kasvavat kustannukset luovat paineita keksiä konsteja energiansäästöön, ja moni taloyhtiö joutuu myös pohtimaan ylimääräisten vastikkeiden keräämistä sekä vastikkeiden korottamista.
10.10.2022

taloyhtio hallitustyo kokkola vaasa pietarsaari pohjanmaa

Mukana hallituksissa voi olla myös kevään yhtiökokouksissa valittuja uusia toimijoita, joille taloyhtiöiden asiat eivät ole entuudestaan tuttuja.

”Uusien ja vanhojenkin hallitusten jäsenten on hyvä muistaa, että Kiinteistöliitto tarjoaa jäsentaloyhtiöilleen monenlaista tukea asioiden ratkomiseen”, muistuttaa Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia.

Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöilleen tarjoama maksuton lakineuvonta palvelee hallitusten jäseniä ja isännöitsijöitä sekä tilin- ja toiminnantarkastajia viitenä päivänä viikossa. Neuvontaa on saatavilla lakiasioiden lisäksi myös korjausrakentamisessa ja energia-asioissa sekä talouteen ja verotukseen liittyvissä asioissa. Lisäksi Kiinteistöliitto ja sen alueelliset jäsenyhdistykset järjestävät runsaasti koulutustilaisuuksia.

Jäsensivuilla paljon hyödyllistä tietoa taloyhtiöiden hallituksille

Jäsentaloyhtiöiden edustajilla on pääsy Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäsensivuille, joilta löytyy runsaasti hyödyllistä tietoa muun muassa oppaiden ja videoiden muodossa. Tie jäsensivuille kulkee yhdistyksen kotisivujen kautta. Jäsensivujen runsaaseen hyötytietoon pääsee käsiksi yhdistykselle ilmoitetuilla jäsentalojen hallitusten ja isännöitsijöiden sähköpostiosoitteilla ja yhdistykseltä saaduilla käyttäjätunnuksilla.

”Taloyhtiöiden hallitusten jäsenet ovat vastuullisessa roolissa huolehtiessaan osakkaiden yhteisestä omaisuudesta. Normaali huolellisuus ja halu perehtyä asioihin kuitenkin riittävät, ja tarjolla olevaa asiantuntija-apua kannattaa tietenkin hyödyntää”, Tapio Haltia sanoo.