Taloyhtiö, huomioi nämä tekijät ensi vuoden talousarviota suunnitellessa!

Osa taloyhtiöistä valmistelee parhaillaan ensi vuoden talousarviota hyväksyttäväksi syksyllä pidettävässä yhtiökokouksessa. Kiinteistöliiton asiantuntijat kokosivat listan tärkeimmistä asioista, jotka on tarpeen huomioida ensi vuoden taloutta suunnitellessa.
03.11.2022

talousarvio taloyhtio kokkola pietarsaari vaasa

Lämmityskuluissa nousupainetta, mutta paikkakuntakohtaisesti suuria eroja

Lämmitys on taloyhtiön menoeristä suurin. Taloyhtiön budjettia laadittaessa on lähtökohtana oltava tavanomaisen vuoden lämmitystarve. Kuluva vuosi 2022 tullee olemaan lämmitystarpeen mielessä lämmin, joten vuoden 2023 budjetissa pitää varautua mennyttä vuotta suurempaan energiatarpeeseen. Tämä nostaa kulupainetta vuoteen 2022 verrattuna.

Sähkön hintakehityksen kanssa oltava tarkkana

Kiinteistöliiton Indeksitalo-aineiston perusteella kerrostaloyhtiön kiinteistösähkön kustannus oli syyskuussa 2022 vertailtujen 59 kunnan kohdalla keskimäärin peräti 106 prosenttia vuoden takaista korkeampi. Siirtomaksut hivenen laskivat edellisvuodesta, mutta sähkön energiahinta nousi peräti 238 prosenttia. Kullakin taloyhtiöllä on omat sopimuksensa sekä siihen liittyvät sopimusehdot ja -hinnat. Oleellista on tuntea oman yhtiönsä sopimustilanne.

Lue koko juttu Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäsentiedotteesta.

Jäsentiedotteen, ilmaista neuvontaa ja muita hyviä etuja saat, kun taloyhtiösi liittyy Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäseneksi.