Taloyhtiöiden yhtiökokoukset sopeutuneet koronapandemian muuttuviin olosuhteisiin

Koronapandemian kolmas vuosi on osoittamassa, että taloyhtiöiden kokouskäytännöt ovat sopeutuneet tilanteen vaatimuksiin. Kuluvalle vuodelle taloyhtiöiden hallituksen jäsenet olettavat järjestävänsä edellisvuotta enemmän perinteisiä fyysisiä varsinaisia yhtiökokouksia, mutta etäyhteyksiä arvelee hyödyntävänsä yhteensä 40 prosenttia taloyhtiöistä. Epävarmuus yhtiökokouksen järjestämistavasta vaikuttaa olevan nyt vuoden takaista pienempää. Tulokset selviävät Kiinteistöliiton taloyhtiöiden hallituksen jäsenille helmikuun alkupuoliskolla kohdistamasta kyselystä.
17.42.2022

taloyhtio kokkola vaasa pietarsaari korona turvallisuus

Perinteisiä kokouksia ja etäyhteydellä varustettuja yhtiökokouksia yhtä paljon vireillä

Kyselyn vastaajista yhteensä miltei 40 prosenttia arvelee, että kokous järjestetään perinteisenä yhtiökokouksena, johon pääsee osallistumaan myös etäyhteydellä, tai etäyhteyden lisäksi on mahdollista ilmoittaa kokouksen päätöksistä kirjallinen kanta etukäteen.

Samoin miltei 40 prosenttia taloyhtiöistä aikoi järjestää varsinaisen yhtiökokouksen perinteisenä kokouksena viranomaismääräyksiä noudattaen. Perinteisen kokouksen järjestämisen ohella osakkaiden ennakkokantoja aikoi kerätä vajaat viisi prosenttia vastanneista taloyhtiöistä. Tänä vuonna yhtiökokouksen järjestämistapaa ei oltu joko valmisteltu tai päätetty vain 15 prosentissa vastaajien yhtiöitä, kun vuosi sitten samaan aikaan tämä lukema oli 30 prosenttia.

Suurissa taloyhtiöissä etäyhteyksien käyttö on keskimääräistä yleisempää.

Lue tarkemmat tiedot Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäsentiedotteesta.

Jäsentiedotteen, ilmaista neuvontaa ja muita hyviä etuja saat, kun taloyhtiösi liittyy Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäseneksi.