Taloyhtiön hallitusjäsenillä keskimäärin 11 vuoden hallituskokemus

Keskimääräisellä hallituksen jäsenellä on runsaan yhdentoista vuoden hallituskokemus taloyhtiöissä. Kokemuksen määrä on kyselyn mukaan kasvanut viime vuosina. Kyselyn vastaajissa oli kuitenkin myös edelliskertaa enemmän tuoreita hallitusjäseniä, joten kokoonpanojen uudistumistakin tapahtuu taloyhtiöissä.
4.9.2022

taloyhtio neuvonta hallitus vaasa kokkola pietarsaari

Kyselyyn vastanneet taloyhtiöiden hallitusten jäsenten arvioivat, että osakkaiden ja yhtiökokousten merkitys yhtiön arvolle ja menestykselle on kouluarvosanaltaan keskimäärin 7,4. Lukema hieman heikentyi neljän vuoden takaisesta kyselystä. Puolet vastaajista antoi vähintään arvosanan kahdeksan, ja neljännes arvosanat 4 - 6.

Hallituksen kokouksia vuodessa keskimäärin neljä

Taloyhtiön hallituksen jäsenet käyttävät kyselyn perusteella hallitustyöskentelyyn keskimäärin miltei neljä tuntia kuukaudessa. Puheenjohtajilla aikaa kuluu runsaat neljä tuntia ja muilla hallitusten jäsenillä keskimäärin kolme tuntia kuukaudessa.

Tavallisin kokoontumistahti tavanomaisena vuonna ilman suuria hankkeita on kolmesta neljään kertaa vuodessa. Tätä useammin kokoontuu noin 30 prosenttia kyselyyn vastanneista. Noin 22 prosenttia selviää yhdellä tai kahdella hallituksen kokouksella vuodessa. Kerrostaloyhtiöiden hallitukset kokoontuvat keskimäärin useammin kuin rivitaloyhtiöt ja kaikkein pienimmät taloyhtiöt. Pääkaupunkiseudulla hallitukset kokoontuvat vuositasolla noin viisi kertaa vuodessa ja muualla noin 3,5 kertaa.

Kokoukset kestävät kyselyn mukaan yleisimmin kaksi tuntia. Kokousten lisäksi suurin osa vastaajista kertoi käyttävänsä hallitustyöhön yhdestä kahteen tuntia kuukaudessa, keskimääräisen ajan ollessa hieman alle neljä tuntia.

Lue tarkemmat tiedot Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäsentiedotteesta.

Jäsentiedotteen, ilmaista neuvontaa ja muita hyviä etuja saat, kun taloyhtiösi liittyy Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäseneksi.