Väestönsuoja asukkaiden turvana

Väestönsuojat antavat suojaa rakennuksen sortumiselta esimerkiksi räjähdysten tai paineaaltojen takia. Lisäksi ne suojaavat kemiallisilta aineilta ja ionisoivalta säteilyltä kuten ydinlaskeumalta. Suomessa rakennetaan, huolletaan, kunnostetaan ja valvotaan väestönsuojien kuntoa sekä koulutetaan niin viranomaisia kuin kansalaisia.
3.27.2022

taloyhtion vaestonsuoja pohjanmaalla ja keskipohjanmaalla

Mahdollisen käyttöönoton ei Suomessa ajatella tapahtuvan täysin yllättäen. Lain mukaan suojan käyttöönoton on oltava mahdollista 72 tunnissa. Valmiustilanteessa suojia kunnostettaisiin, valmisteltaisiin käyttöönottoa ja lisättäisiin suojautumiseen liittyvää koulutusta.

Suojan käyttöönottoon valmistauduttaessa 72 tunnin aikana tyhjennetään suoja, tarkistetaan varusteet, täytetään vesisäiliöt, valmistellaan suoja tiiviiksi ja otetaan suojan oma ilmanvaihtolaitteisto käyttöön. Koska väestönsuojassa on normaalioloissa sama ilmanvaihto kuin muuallakin kiinteistössä, tulee ilmanvaihtokanavat sulkea laipoin ja valmistella suojan oma ilmanvaihto käyttöön. Suojan oman ilmanvaihdon käyttöönotto voi vaatia maan kaivamista ja ilmanottoputken liittämistä paikoilleen.

Taloyhtiössä voi olla väestösuoja omassa kiinteistössä tai se voi sijaita naapurikiinteistöllä. Kaikissa taloyhtiöissä ei ole väestösuojaa, vaan asukkaiden suojautuminen tapahtuu yleisissä väestösuojissa.

Lue tarkemmat tiedot Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäsentiedotteesta.

Jäsentiedotteen, ilmaista neuvontaa ja muita hyviä etuja saat, kun taloyhtiösi liittyy Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen jäseneksi.