Vaasan kiinteistöverotus kiristynyt rajusti – Kaukolämpö halpeni Mustasaaressa

Suomen Kiinteistöliitto tutki syyskuussa 2020 kunnallisia maksuja kooltaan ja kulutukseltaan samanlaisissa taloyhtiöissä 59 eri kaupungissa. Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys on analysoinut tuloksia oman toimialueensa näkökulmasta.
10.09.2020

Vaasan kiinteistöverotus kiristynyt rajusti – Kaukolämpö halpeni Mustasaaressa

Asumiskustannukset ovat nousseet Vaasassa tuntuvasti viime syksystä. Asukkaiden maksutaakkaa on kasvattanut erityisesti kymmenellä prosentilla kiristynyt kiinteistöverotus. Vaasan kiinteistöverotus on korotuksen jälkeen jo 16 prosenttia keskimääräistä kireämpää. Myös vesi on kallistunut Vaasassa lähes neljällä prosentilla ja kaukolämpökin vajaalla kahdella prosentilla. Kaukolämpö ja sähkö ovat kuitenkin edelleen vertailun kymmenen edullisimman joukossa.

Kiinteistöverotus on toiminut Vaasassa jo pitkään kaupungin lypsylehmänä. Taloyhtiöt maksavat nyt 69 prosenttia enemmän kiinteistöveroja kuin kymmenen vuotta sitten.

Kaukolämpö halpeni Mustasaaressa

Mustasaarelaisten kaukolämpö halpeni kesäkuun lopussa, kun Vaasan Sähkö osti Smedsby Värmeservicen koko osakekannan. Kaukolämpö maksaa nyt Sepänkylän taloyhtiöille neljä prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Mustasaaren kaukolämpö, sähkö ja kiinteistöverot kuuluvat vertailussa kymmenen edullisimman joukkoon.

Kokonaiskustannukset kohtuullisia

Vaasan asumiskustannusten kallistumisesta huolimatta molemmat tutkitut pohjalaiskunnat kuuluvat kokonaiskustannuksiltaan kymmenen edullisimman kunnan joukkoon. Mustasaari on koko vertailun neljäs ja Vaasa kymmenes.

Taloyhtiöiden asumiskustannukset kallistuivat vuoden aikana eniten Seinäjoella, jossa kustannusten nousua vauhdittivat erityisesti kaukolämmön ja veden yli seitsemän prosentin hinnankorotukset.