Yhä useammassa taloyhtiössä on nyt maksettava vedestä kulutuksen mukaan

Osakkaiden taloyhtiölle maksamat vesimaksut määräytyvät nyt yhä useammassa taloyhtiössä vesimittarin osoittaman lukeman mukaan. Eduskunta hyväksyi EU:n energiatehokkuusdirektiiviin pohjautuvan lain noin vuosi sitten, ja muutos alkaa nyt hiljalleen näkyä myös käytännössä.
14.28.2022

pohjanmaa vesimittari kiinteistoyhdistys kokkola pietarsaari

”Muutokset koskevat niitä taloyhtiöitä, joissa on lain voimaantulon eli 23.11.2020 jälkeen haettu rakennuslupaa käyttövesiputkistojen uusimiselle tai uudisrakentamiselle. Näihin kohteisiin on pitänyt asentaa kylmän ja lämpimän veden kulutusta mittaavat etäluettavat vesimittarit, joita on nyt käytettävä taloyhtiön vesikustannusten jakamiseen”, kertoo Kiinteistöliiton energia- ja ilmastoasioiden johtava asiantuntija Petri Pylsy

Muutos ei edelleenkään koske niitä taloyhtiöitä, joissa vesimittareita ei ole tai ne on asennettu ennen uuden lainsäädännön voimaantuloa. Näissä taloyhtiöissä yhtiöjärjestys määrää edelleen sen, kuinka vedestä aiheutuvat kustannukset jaetaan. Niissä taloyhtiöissä, joissa rakennuslupa on haettu ja vesimittarit asennettu lain voimaantulon jälkeen, laki menee yhtiöjärjestyksen ohi.

Lue koko juttu yhdistyksen jäsentiedotteesta.