Yhdistyksen koulutustilaisuudet tauolle koronatilanteen vuoksi

Valtioneuvosto on kehottanut yli 10 hengen yleisötilaisuuksien järjestäjiä rajoittamaan toimintaansa koronavirustartuntojen vähentämiseksi ja riskiryhmiin kuuluvien suojelemiseksi. Riskiryhmiin kuuluvat erityisesti ikääntyneet ja perussairaat. Valtioneuvosto on myös kehottanut yli 70-vuotiaita pysymään mahdollisuuksien mukaan erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa.
18.03.2020

Yhdistyksen koulutustilaisuudet tauolle koronatilanteen vuoksi

Suuri osa Pohjanmaan Kiinteistöyhdistyksen kiinteistöiltoihin osallistuvista taloyhtiöiden hallituksen jäsenistä on eläkeiässä ja yhdistys haluaa kantaa oman vastuunsa heidän suojelemisestaan. Yhdistyksen koulutustilaisuudet jäävät nyt tauolle ja kiinteistöiltoja jatketaan, kun tilanne rauhoittuu. Epidemian hidastaminen on tärkeää juuri nyt, kun myös Vaasan ja Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiireissä on todettu ensimmäiset koronavirustartunnat.

Yhdistys saattaa jatkossa päivitetyt taloyhtiöiden koronavirusohjeet jäsenistön tietoon aina kun on uutta kerrottavaa. Koulutustilaisuuksien ollessa tauolla lakineuvonta, jäsentiedotus ja edunvalvonta jatkuvat normaalisti ja myös uusia palveluita aloitetaan. Yhdistyksen omat Facebook-sivut on nimittäin juuri avattu osoitteessa www.facebook.com/pohjanmaankiinteistoyhdistys.

Koronavirus on kausi-influenssaa vaarallisempi

Koronavirus on normaalia kausi-influenssaa vaarallisempi tartuntatauti, koska väestöllä ei ole uuteen tautiin vielä vastustuskykyä. Koronavirus tarttuu kausi-influenssaa helpommin ja johtaa useammin myös kuolemaan. Tutkijoiden mukaan koronavirukseen sairastunut tartuttaa ilman yhteiskunnan rajoittavia toimia keskimäärin 2,2 ihmistä, kun influenssaan sairastunut tartuttaa 1,3. Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan koronavirukseen on kuollut lähes neljä prosenttia sairastuneista, kun influenssaan kuolee vähemmän kuin yksi sadasta sairastuneesta.

Tähän mennessä raportoiduista tapauksista 80 prosenttia on ollut lieviä ja sairastuneet ovat toipuneet. Noin 14 prosentilla tauti on ollut vakavampi ja johtanut keuhkokuumeeseen, hengenahdistukseen tai näihin molempiin. Kuudella prosentilla tila on ollut kriittinen.

Joidenkin arvioiden mukaan koronavirukseen sairastuisi jopa 70 prosenttia maailman väestöstä, jos mitään rajoittavia toimia ei tehtäisi. Voimme vähentää sairastumisia merkittävästi pysymällä poissa suurista väkijoukoista, vähentämällä toisten ihmisten kohtaamista, huolehtimalla kosketeltavien pintojen ja tasojen puhtaudesta, pesemällä käsiä vedellä ja saippualla ja välttämällä omien kasvojen koskettelua likaisilla käsillä.