Medianäkyvyys

Näkyvyys suomen- ja ruotsinkielisessä mediassa 2022

Vasabladet 21.3.2022

Det är tomtägarens ansvar att forsla bort snön – inte tillåtet skyffla den på gatan, säger Kommunförbundet

Den snörika vintern skapar stora utmaningar för både staden och de entreprenörer som sköter om snöröjningen, säger verksamhetsledare Arto Saarikoski vid Österbottens fastighetsförening.

Saarikoski ser ändå snöhögarna längs med gatorna som ett mindre problem. Det som är riktigt farligt är den snö och is som ligger på taken.

Den fluffiga nysnö som föll tidigare i vinter har blivit ordentligt tung efter att temperaturen växlat mellan varmt och kallt. Det har gjort att det bildats ett tjockt lager is på taken. När det sedan blir så pass varmt att allt rasar ner så är det alltså inte snö som kommer ner, utan is.

– Vi rekommenderar att man tittar noggrant efter vad som händer på taket. Om det ser ut som att det kan bli farligt så gäller det att fort anlita någon att röja taket.

Läs mera: https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/558161

Ilkka-Pohjalainen 8.3.2022

Vakuutusyhtiöt eivät uskalla antaa tätä vakuutusta – Riskit ovat liian suuret

Vakuutusyhtiöt eivät pysty tarjoamaan taloille ja irtaimistolle vakuutusta sodan varalle.

– Toki olisi hienoa, jos olisi tällainen mahdollisuus saada korvauksia, mutta korvauksen saajien määrä voisi olla sellainen, ettei niitä kenenkään rahkeet kestäisi korvata. Tai vakuutusten hinnat olisivat ainakin taivaissa, koska vakuutusmaksuilla vakuutusyhtiöt elävät. Todennäköisesti näitä ei saada tästä syystä vakuutuksen piiriin, sanoo Pohjanmaan kiinteistöyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Arto Saarikoski.

Väestönsuojien tarkastuksia on kuitenkin tilattu ahkerasti, ja Saarikoski kehottaakin taloyhtiöitä käyttämään nyt ajan tehokkaasti varautumiseen.

Lue koko juttu Ilkka-Pohjalaisesta.

Ilkka-Pohjalainen 16.2.2022

Katoilla vaanii nyt todellinen uhka – "Päivittäin näkee tilanteita, joihin pitää reagoida"

Katoilta putoava märkä lumi ja jää aiheuttavat vaaratilanteita taloyhtiöissä. Lumenputoamisvaarasta ilmoittaminen on taloyhtiön vastuulla, ja se on tehtävä selkeästi esimerkiksi rajaamalla vaara-alue puomeilla tai lippusiimoilla.

Pohjanmaan kiinteistöyhdistyksen toiminnanjohtaja Arto Saarikoski painottaa taloyhtiöiden turvallisuusvastuuta taloyhtiöiden alueilla. Se koskee sekä ihmisiä että omaisuutta.

– Taloyhtiöiden puolesta turvallisuutta valvoo taloyhtiöiden hallitus. Hallituksen täytyy reagoida, jos näyttää siltä, että turvallisuus on pettämässä. Saarikoski toteaa, että kattojen lumi- ja jäätilanne on tällä hetkellä poikkeuksellisen hankala Pohjanmaalla, koska lunta on satanut paljon.

Saarikoski kertoo, että jääpuikkoja muodostuu etenkin huonosti eristettyjen talojen katoille, jotka vuotavat lämpöä katon suunnasta.

– Ne ovat erittäin vaarallisia, jos niitä alkaa pudota ohikulkevien niskaan. Tämä on tyypillisesti erityisesti vanhojen puutalojen ongelma. Ne tahtovat vuotaa lämpöä, ja kun kylmä ja lämmin kohtaavat, muodostuu jäätä.

Lue koko juttu Ilkka-Pohjalaisesta.